5 redenen om games en spellen in te zetten in de klas

  1. Motivatie

De kinderen in je klas zijn opgegroeid tussen apps, achievements, levels en avatars. Ze zijn gewend om hun omgeving te kunnen aanpassen aan hun eigen wensen en uitdagingen aan te gaan om nieuwe levels te bereiken. Door een spel in te zetten in de klas prikkel je dus hun nieuwsgierigheid en motivatie. De spelomgeving en/of fantasiewereld laat kinderen toe om fouten te maken en motiveert ze dan telkens weer om opnieuw te beginnen.

  1. Differentiatie

Een spel heeft vaak verschillende spelniveaus, maar ook verschillende instapniveaus. Een kind kan erg goed zijn of haar eigen niveau inschatten en zal een spel zelden te makkelijk aanvangen. Wanneer er geen uitdaging meer in zit vervalt namelijk ook het plezier van het spelen. De uitdaging om aan een volgend, moeilijker, niveau te beginnen is des te groter en helpt de leerling dus vooruit. Wanneer levels moeilijker zijn kan je ook verschillende versies van 1 spel maken met verschillende oefenmogelijkheden zodat je leerling telkens in een ander spel of thema terecht komt bij het leren.

  1. 21st century skills

Spellen en spelend leren bevat meer dan enkel de aangeboden leerinhoud. Om het spel goed te kunnen spelen moeten kinderen vaak nadenken over samenwerken, strategiën, goed communiceren en kritisch kunnen nadenken. Deze vaardigheden worden als extaatje speels ingeoefend zonder er over te hoeven nadenken, de kinderen weten ook niet dat ze er mee bezig zijn, al kan je dit natuurlijk in de spelregels verduidelijken.

  1. Klasmanagement

Een spel moet op punt staan wanneer leerlingen er mee aan de slag gaan. Dit maakt dat je als leerkracht tijdens het begeleiden ervan meer tijd over hebt om de leerlingen individueel te begeleiden. Je staat dus op een andere manier IN de klas, in plaats van er voor. Omdat de richtlijnen van het spel op voorhand vastliggen aan de hand van spelregels is ook het management van de klas duidelijk afgelijnd. De investering in tijd op voorhand om het spel uit te werken krijg je dus dubbeldik terug!

  1. Plezier

Spelen en games zijn FUN! Wanneer ze op een goede manier ingezet worden merken kinderen helemaal niet meer dat ze aan het leren zijn. Tevens blijkt dat kinderen hierdoor opener zijn en meer inbreng hebben die je op een andere wijze misschien niet zou verkregen hebben. Een lossere sfeer maakt dat kinderen meer kunnen bewegen in de klas of samen wat kunnen praten tijdens het spelen. De tijd vliegt voorbij als je speelt!

Tips

Let op, niet alles is goud wat blinkt. Spelelementen lijken snel ingezet, een badge hier, een level daar. Maar wil je écht dat je spel een meerwaarde is voor het leren, zet dan in op de lange termijn en denk goed na over de leerlijn. Overigens hechten kinderen écht belang aan de spelwereld en de verhaallijn die eraan gekoppeld is. Het hele plaatje moet kloppen en mag niet zo maar wat gefantaseer zijn. Laat dit je echter niet tegenhouden om met je eigen fantasie of creativiteit aan de slag te gaan.

Niet zo creatief, niet zo veel tijd?

Level21 helpt je hier graag bij, zowel bij jou op school of in jouw klas als via nascholingen en workshops. Hou onze facebookpagina in de gaten om op de hoogte te blijven van aankomende workshops deze maand!

Menu