Escape the classroom

Escape rooms zijn een razend populaire rage waarbij een klein team de uitdaging aan gaat om binnen de 60 minuten uit een ruimte te ontsnappen, een bom onschadelijk te maken of een hoop raadsels op te lossen. Het is de ideale teambuilder of ontspanning voor aan avondje samen met vrienden.

Het concept biedt echter nog meer mogelijkheden. Want het gaat om meer dan alleen de raadsels oplossen. De spelers moeten alert zijn, kritisch denken, samenwerken, goed communiceren en nog zo veel meer. Allemaal erg waardevolle 21st century skills die niet in de standaard schoolleerstof vervat zitten. Een Escape the classroom is dus voor je klas een ideale teambuilder, maar ook meteen een toffe activiteit om die extra vaardigheden aan te scherpen.

Helaas is het aanbod aan escape rooms voor scholen nog niet zo rijk en vergt het uitwerken toch wel enige handigheid. Wij leggen zelf de laaste hand aan onze versie maar willen ook een steentje bijdragen aan jouw eigen versie. Daarom geven we hier wat tips en een korte handleiding hoe je zelf deze ongelofelijk toffe activiteit op poten kan zetten voor je leerlingen.

Vertrek bij het ontwerpen van een eigen escape room steeds vanuit deze 21ste eeuwse vaardigheden.
Stel je raadsels, puzzels en thema zo op dat de deelnemers wel moeten samenwerken en communiceren. Deze onderdelen vormen de eerste schakels van je ketting. Hou ze steeds in je achterhoofd als je de rest van je spel ontwerpt.

Kies vervolgens een thema wat je leerlingen aanspreekt. Mysteries en raadsels doen het altijd goed bij elke leeftijdscategorie, maar hou ook rekening met een goede portie fantasie voor jongere leeftijden. Let zeker op de haalbaarheid naar inkleding van je verhaal. Het thema staat of valt met een goede inkleding. Wanneer je bijvoorbeeld voor de middeleeuwen kiest zorg je best voor wat kaarsen, linnen doeken, kalligrafisch schrift e.d. maar fluo-stiften zijn hier uit den boze.

Daarna ga je op zoek naar raadsels, puzzels en onderwerpen die bij je thema kunnen aansluiten en op niveau van de deelnemers zijn. Let op! Met “op niveau” bedoelen we hier niet altijd binnen het kader van wat de leerlingen reeds geleerd hebben. De inhoud mag in de zone van naaste ontwikkeling liggen, of zelfs net er buiten. Dankzij de samenwerking van de leerlingen en de context is het mogelijk om ze hier net buiten hun comfortzone te laten werken. De stap mag echter niet meteen té groot worden.

Als extra hulplijn kan je hier steeds extra hints en tips voorzien die je zelf in de ruimte kan achterlaten wanneer een raadsel toch te moeilijk zou blijken. Want natuurlijk wil je je leerlingen die succeservaring niet ontzeggen.

De inhoud van de raadsels en puzzels kunnen gaan van een eenvoudige legpuzzel met een tekst op de achterzijde, romeinse cijfers die de code van een cijferslot vormen, tot ingewikkeldere woordzoekers of wiskundige raadsels.
Wanneer je enkele raadsels en puzzels verzameld hebt kan je een plan gaan tekenen. Dit doe je best op papier waarbij je écht de links kan tekenen tussen verschillende puzzels, hun oplossingen en het gevolg ervan.

Nog enkele concrete tips:

  • Voor jongere leeftijden (<16 jaar) zorg je er best voor dat de puzzels niet in 1 lange ketting aan elkaar hangen maar op zich kleine tips vormen. Zo kunnen ze toch de eindmeet halen, ook al mislukt er 1 puzzel of kunnen ze de oplossing van 1 raadsel niet vinden.
  • Wanneer je bijvoorbeeld pionnen op een schaakbord plaatst en hun plaats heeft een bijzondere reden, markeer deze plaatsen dan ook met een klein stickertje. Zo is het raadsel niet helemaal verloren wanneer iemand in onwetendheid de pionnen verplaatst of per ongeluk op de grond gooit.
  • Beperk de overbodige informatie die je gebruikt om je thema in te kleden. Leg liever geen hele krant in de ruimte wanneer je slechts 1 artikeltje gebruikt, tenzij je dat duidelijk omcirkelt en aangeeft.
  • Zorg voor extra tips en hulplijnen mochten de spelers ergens vast lopen.
  • Denk na over de manier waarop ze raadsels en puzzels kunnen oplossen. Wil je kladpapier voorzien, past dat bij je thema, …?
  • Op welke manier wordt de resterende tijd aangegeven, en wil je dit wel doen? Tijdsdruk kan ook stress en wrijving oproepen bij de deelnemers waardoor de prestaties minder goed worden en de communicatie ook onder druk komt te staan.
  • Mogen de deelnemers gebruik maken van het internet, hun gsm of andere hulpmiddelen? Hoe kan je dit tegenhouden of net gebruiken? Denk hier goed over na, eventueel past het inleveren van de gsm in je thema, zoals op een vliegtuig?
  • Test je escape room zelf uit. Zoek een testpubliek, die eventueel wat ouder zijn (volwassenen, collega leerkrachten) en kijk goed na of je ketting klopt en probeer te zien waar het eventueel mis kan lopen.
  • Investeer niet meteen in hele dure sloten. In de rommelbakken bij de doe-het-zelf zaak kan je voor €2 al een degelijk cijferslot vinden. Maar ook het slot van je fiets kan dienst doen. Geen zin om te investeren in sloten? Voorzie een reeks enveloppes met daarop codes geschreven. Enkel de enveloppes met de juiste codes bevatten de goede tips die naar de oplossing kunnen leiden!

Zit je vast met een goed idee, wil je er wel mee aan de slag maar ben je zelf niet de creatiefste van de bende? Stuur ons een berichtje en dan kijken we samen waar we kunnen komen!

Menu