Spelen met fotografie

Gisteren mochten we kennismaken met Evy Raes, de fotografe achter Pablo de Kever.
Vanuit haar achtergrond als fotografe wil ze graag spelenderwijs aan de slag met kinderen in het onderwijs.

Hier delen we de belangrijkste punten en leukste tip die wij meegenomen hebben, maar mocht je nog meer willen weten kan je haar zeker contacteren of eens op school uitnodigen.

Concrete tips om met camera’s aan de slag te gaan:

  • Zorg voor een touw of lanyard (zonder klik-systeem) aan elke camera, waarbij de leerlingen deze om de hals kunnen dragen.
    Dit zorgt voor de veiligheid van je toestellen
  • Controleer de lens op vuil of vingerafdrukken, en maak ze indien nodig schoon.
    Dit zorgt voor minder frustratie en minder kans op onscherpe foto’s.
  • Zet het afdrukgeluidje op de camera aan. Zo weten de leerlingen dat de foto gemaakt werd.
  • Toon de leerlingen de afdruk-knop en ook hoe ze eventueel de gemaakte foto’s kunnen bekijken.

Het lesidee waar wij zelf mee aan de slag gingen:

Fotografeer met de camera een textuur, ergens in de omgeving, die lijkt op de huid van een dier.
Bijvoorbeeld een vis. Zorg dat de hele foto vol staat met die “huid”.
Deze foto wordt daarna meteen geprint in kleur, en de kinderen mogen het dier op de achterkant van de foto tekenen.
Daarna wordt het dier uitgeknipt. Om het dier makkelijker te kunnen tekenen kan je eventueel een aantal silhouet tekeningen van dieren voorzien die je zelf op internet gezocht hebt.
Met al deze dieren kan je dan een scène gaan maken, bijvoorbeeld 1 groot aquarium met allemaal verschillende vissen en texturen.
Als de scène gemaakt is, kan je als uitbreiding hierop ook nog een stop-motion filmpje maken met de figuren.
Hierbij neem je heel veel foto’s na elkaar waarbij je 1 of meerdere figuurtjes telkens een beetje verplaatst. Wanneer je deze in een reeks na elkaar zet verkrijg je een zelf-gemaakt animatiefilmpje.

Dit kan je reeds vanaf de kleuterklas, mits voldoende begeleiding.
Het printen hoeft niet persé op fotopapier, maar wel in kleur!

Een leuke extra activiteit: de leerlingen kunnen zelf terug zoeken welke textuur een andere leerling gebruikt heeft voor het dier.

Volg Evy en de avonturen van Pablo op hun facebookpagina.

 

Een ander ideetje wat we zelf van Pinterest geplukt hebben en reeds met een aantal leerlingen hebben getest:
Laat de leerlingen zelf eerst een silhouet uitknippen. Mode is hier een heel dankbaar thema.
Ze kiezen een pagina uit een tijdschrift, of gebruiken een beeld van op het wereld wijde web. Hierbij snijden ze de huidige outfit uit. Eventueel kan het papier eerst verstevigd worden door er een steviger blad achter te kleven. 

Vervolgens gaan ze naar buiten, de stad in, of de speelplaats op met hun beeld en een fototoestel. Zo kunnen ze voor het uitgeknipte stuk een nieuwe textuur of een nieuw beeld kiezen. Als richtlijn kan je bijvoorbeeld ook een kleur of thema meegeven. Zoals wintermode of een blauwe modelijn. Nadien kunnen alle foto’s samen een nieuwe brochure vormen voor een zelf gemaakte kledinglijn.

De originele ontwerper en bedenker van dit idee is mode-ontwerper Shamekh Bluwi. Hij werkt nog dagelijks dit soort van ideeën uit. Deze kan je volgen via zijn Instagram account.

Nu we zoveel inspiratie opgedaan hebben werken we binnenkort een muzische lessenreeks uit waarin deze 2 ideeën vervat zitten!

Menu