Timeline

Timeline

Telkens een speler aan de beurt komt, tracht hij één van zijn kaarten in de juiste “tijdsopening” te plaatsen. Als hij faalt, verdwijnt de kaart in de doos en moet hij een andere trekken. De eerste spel die als enige tijdens een ronde zijn laatste kaart kan afleggen is de winnaar.

Het voorgerecht
(open de doos)

In de doos kan je 110 kaarten vinden. Dit met gebeurtenissen uit de geschiedenis in verschillende thema’s waaronder: kunst, evenementen, muziek, uitvingen, monumenten en sport.

Op de kaart kan je aan de voorzijde een afbeelding en de gebeurtis vinden. Op de achterzijde kan je het jaartal vinden van de gebeurtis.

Leeftijd: vanaf 8 jaar
Spelers: 2 tot 8 spelers
Tijd: 15 minuten

Hoofdgerecht
(lekker spelen)

Iedere speler krijgt 4 kaarten en ligt deze voor zich neer. BELANGRIJK je mag in geen geval de achterkant, de kant met het jaartal, zien. De andere kaarten worden op een stapel op tafel gelegd. Ook hier mag je het jaartal niet zien.

Bij het begin van het spel word de bovenste kaart open op de tafel gelegd. Nu mag het jaartal wel zichtbaar zijn. Aan deze kaart zal zich een tijdlijn ontstaan.

De spelers mogen nu om de beurt een kaart dat voor hun ligt aanleggen aan de kaart(en) in het midden van de tafel. Dit kan of vroeger of later zijn of je mag de kaart ertussen leggen. Hierna mag je de kaart omdraaien zodat het jaartal te zien is. Ligt de kaart op de juiste plek dan mag hij daar blijven liggen. Ook als de kaart het zelfde jaartal heeft mag de kaart blijven liggen. Ligt de kaart fout dan moet de kaart in de doos en trekt de speler een nieuwe kaart van de stapel.

Het doel van het spel is om als eerste je 4 kaarten kwijt te spelen.

Dessert
(extra’s en meer)

Werk je in de klas rond bepaalde gebeurtissen kan je de kaarten op voorhand ook uitsorteren.

Op de doos staat dat je dit spel maar kan spelen tot 8 spelers. Maar ik denk dat je dit spel ook klassikaal kan spelen. De kaartjes zijn misschien wel wat klein. Maar dan schrijf je de jaartallen op het bord. Iedere leerling krijgt 3 levens. Je laat een kaart zien en de leerlingen moeten raden waar de kaart hoort. Is het juist moeten ze niets doen. Hebben ze het fout geven ze een van hun levens af. Wie op het einde van de oefening al zijn levens nog heeft is gewonnen. Misschien een leuk idee voor een leuke overhoring.

Ingrediënten
(leerstof enzo)

Kinderen leren tijdens dit spel:

  • Inzicht in onze geschiedenis
  • geschiedenis
  • leuke weetjes
Menu