Hoe werkt het spel Rioolratten

Van waar komen die rioolratten nu toch? 

Op de boekenbeurs in 2019 kwam het woord “rioolratten” in me op. Ik vind het een lekker woord. Eentje wat ik wel 100 keer na elkaar zou kunnen zeggen. Omdat het lekker bekt. Daarna ging ik ik zoek naar welke oefeningen nog moeilijk zijn en wel een motiverend duwtje in de rug kunnen gebruiken. Begrijpend lezen was op dat moment ook een “hot item” in het nieuws. En nu eigenlijk nog steeds.

Het is voor kinderen en jongeren niet altijd evident waarom ze precies deze vaardigheid onder de knie moeten krijgen. Daarom wilde ik aan de slag gaan met waarheidsgetrouwe materialen, ervaringsgericht leren en werkelijkheidsnabijheid. Dit resulteerde in het volgende concept:

De papieren rommeltjes in het riool

Afval is ook een groot thema. Dus kwam ik al snel op het idee dat de rioolratten in hun ‘natuurlijke’ omgeving ook wel wat papieren rommeltjes zouden kunnen tegenkomen. Een kassabon, een flyer, concertticket, kortingsbon, facturen, bankkaart, …
Deze materialen werden zo waarheidsgetrouw mogelijk opgemaakt. Zo komen de leerlingen dus reeds in contact met echte documenten die ze later in functie van zelfredzaamheid misschien ook nog zullen tegenkomen. Om je een beeld te kunnen vormen hierbij een afbeelding van deze materialen:

 

Hoe speel je het spel? 

Het spel kan individueel of met meerdere spelers (max. 3) tegelijkertijd gespeeld worden.
De 70 vragenkaarten worden op het spelbord gelegd met de vraagzijde (ratje) naar boven. Vervolgens leest de speler de vraag van de bovenste kaart luidop voor. (Ook hier moet dus goed gelezen worden)
Daarna is het de bedoeling dat de speler in de “rommeltjes” op zoek gaat naar het correcte antwoord.
Enkele voorbeelden:

  • Op welke rij staat mijn stoel voor het concert?
  • Wat is het adres van het wassalon
  • Hoeveel boterkoeken kocht ik bij De Wakkere Bakker?

Op de achterzijde van de kaart staat het correcte antwoord en ook hoeveel vakjes de rat vooruit mag op het speelbord.
De rat die aan het einde van de speeltijd (die je zelf kan kiezen) het verst geraakt is wint.

4 of meer spelers:
Bij meerdere spelers kan iedereen het antwoord moeten zoeken of kunnen de andere spelers als controleurs doorgaan.

Je kan de spelers ook in teams verdelen en zo met 6 spelers samen spelen. De teams spelen dan onafhankelijk van elkaar en proberen zo veel mogelijk kaarten op te lossen. Wanneer de vragenkaarten op zijn wint het team dat het verst geraakt is in de rioolbuizen.

Speel je met 4 spelers dan fungeert de 3e speler als vragensteller en controleur. Deze rol kan ook door een volwassene op zich genomen worden.

Met een dobbelsteen:
Een andere variant is die waarbij je zelf een dobbelsteen toevoegt en de ratten vooruit laat stappen. Telkens het iemand zijn beurt is trekt hij/zij een vragenkaart en heeft hij/zij tot de volgende beurt de tijd om het antwoord te zoeken. De correct beantwoordde vragenkaarten worden bijgehouden en wanneer de eerste rat vakje 50 bereikt worden de punten geteld.

Je kan het spel ook zelf uitbreiden! 

Heb je zelf een specifiek thema wat aan bod komt tijdens de les of therapie? Maak dan zelf vragenkaartjes met onze template en voeg je eigen flyer, folder, ticket, … toe aan de doos!
Wil je nog meer uitdaging? Vraag dan elke leerling om 5 vragen op te stellen over een flyer of “rommeltje” wat ze van thuis meebrengen.
Zo hebben ze zelf meegewerkt aan het spel en zijn ze vast extra gemotiveerd om te winnen !

Interesse in het spel? Koop het aan via onze online shop of kom langs in één van onze spelotheken.

 

Menu